OTTMARADTAK

http://www.zsambekinyariszinhaz. http://www.flickr.com/photos/ottmaradtak ottmaradtak@yahoo.com

Friss topikok

  • kpalkó: Pontosan értem, hogy mik voltak a hiányérzeteid és problémáid az előadással. Több helyről hallotta... (2009.08.05. 16:04) Elindítottuk
  • sonjab: sokféle történet létezik arra gondolok, hogy előadást csinálni nem nehéz nem is könnyű persze de m... (2009.07.27. 01:53) Az elmúlt hét

Linkblog

HTML

Az elmúlt hét

2009.07.21. 15:23 | kpalkó | 2 komment

        Színházi dobogókon szunyókálunk. Bográcsban főzzük a vacsorát. Éjszaka kicsit lealjasodunk, beszélgetünk és a kergetőző denevéreket bámuljuk. Férges kiskutyát kergetünk a fekvőhelyünkről. Ivóvízre várunk. Labdázunk. Hanyigálunk. Sok-sok kávét megiszunk. Dolgozunk.

       Az első pár nap főként azzal telt, hogy az előadásban szereplő dalbetétek szövegét és dallamát megírtuk. Vannak köztük nagyon erős nóták. Örülök, hogy a szövegek nagy részét a színészek írták meg és több helyen nagyon jó ötleteik voltak a dallamokra is. A jazzmuzsikusok is egyre jobban kezdenek ráérezni, hogy milyen színházi szituációkat milyen módon lehet megtámogatni, vagy épp ellenpontozni a zenével. Számomra - most már, hogy a betétdalok nagy részét megírtuk - az a legfontosabb, hogy a zeneiség hatásait és dramaturgiai funkcióit tanulmányozzuk. Kezd kialakulni egy zenei hangulat. Sok-sok moll. Enyhén szomorkás, néhol induló- és horrorszerű érzetekkel. Sok mély bőgőszand. Vonóval. Népzenei elemekkel. Ha már kialakult, nehezen fogunk tőle elszakadni. Mondjuk nem is kell feltétlenül törekedni rá, mert nem rosszak ezek a hangulatok. Valahogy az ember érzelmeit a mollos hangzások könnyebben megmozgatják.

       Nagyjából az előadás felét felvázoltuk. Két részre különíthető az előadás. Különböző módokon kell megközelíteni a két szakaszt. Mindkettő rész vázlatosan van megírva, párbeszédek nélkül. De az első szakaszban mégis több segítsége van a színészeknek. Mégis azt hiszem, hogy a darab második felét izgalmasabb színházi játék létrehozni. Hatalmas szabadságunk lesz a térkezelésben, a zenehasználatban. Az első részre jellemzőbbek inkább a dalbetétek, a szokványos dramaturgia. Bár itt is próbáltunk elrugaszkodni a földtől.

       Nekem hatalmas találóskérdéseket tesz fel a munkafolyamat. Soha nem foglalkoztam még zenére épülő anyaggal. Nem is ez az érdekes, hanem sokkal inkább az, hogy a darab dramaturgiai keretei olyan tágak, hogy egyenlőre nem tudom, vajon ez által egy gazdag színházi világot tudunk létrehozni, vagy már a színházi határokat átlépjük és a nézők számára nehezen befogadható, túlságosan tömény, esetleg hatásvadász lesz az előadás. Én bízom benne, hogy sikerül mesélnünk a nézőknek és fel tudunk piszkálni bennük valami elfeledett dolgot.

       Nehéz munkafolyamat közben blogot írni. Nem szeretnék sok mindent előre lelőni, de várom, hogy témák merüljenek fel, beszélgetés kezdeményeződjön ezen az oldalon. A többi alkotó hozzászólásait is kiváncsian várom, csak (tudjátok, arról ne írjatok)...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ottmaradtak.blog.hu/api/trackback/id/tr291259063

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sonjab 2009.07.24. 18:30:48

érdekes lehet egy színházi előadást a zenére bízni. és persze azon belül mennyire..sokszor gondolkodom azon, hogy a zene szinte a legérzékenyebb csatorna, ami a legközelebb áll egy emberhez, ami a legközelibben megérinti. úgy értem, hogy egy zenétől az emberek nem várják el hogy története legyen hogy megértsék, a zene csak egyszerűen hat az emberre, nincs benne kérdés, csak megtörténik veled. és sokat gondolkodom azon vajon képes egy színházi előadás úgy hatni ahogyan a zene képes, és tudom hogy nem kell úgy hatnia, csak hogy tudjon olyan egyszerű erővel kifejezni, ahogyan a zene. márminthogy bízhatsz benne.légy bátor

sonjab 2009.07.27. 01:53:41

sokféle történet létezik
arra gondolok, hogy előadást csinálni nem nehéz
nem is könnyű persze
de megtanítják az iskolában
meg nemcsak előadással van így
a színészmesterség is tanítható
ezért is létezik az iskola
persze vannak tehetségesebbek meg kevésbé tehetségesek
de megvannak az eszközök hozzá
amit meg lehet tanulni
egy darab felépítése
eleje, vége, közönség
hozzáállások, formák, kifejezésmódok, fényhasználat....blablabla
egy bizonyos fokig megtanítható
és attól nem is félek, hogy nem tudom ezeket az eszközöket használni
mert tanultam róluk már eddig is sokat
de nemcsak iskolában, hanem ugyanúgy emberektől, élethelyzetektől
nem is ettől félek néha
hanem attól, hogy vajon lesz-e mit mondanom
miért is csinálom ezt?
mi az ami talán speciális lehet az én mukámban
miről szól?
lehet ez teljesen hülyeség
és csak én gondolkodom ezen
de mi az értelme színházat csinálnom?
mi az amit hozzáteszek?

és fogalmam sincs
talán ezért gondolkodom mostanában az egyszerűségben
és adni olyan természetesen ahogy írtam a zene képes
és azt gondolom ha ezt az egyszerűséget megtalálom
akkor azt pakolok rá amit csak szeretnék
és nem lesz kérdés mit miért csinálok
pl. ha képes vagyok megtalálni az egyszerű puszta jelenlétemet a színpadon
mint előadó, én aki vagyok
minden túlzás, túljátszás smink nélkül
csak én ahogy vagyok, aki vagyok
hogy megtalálni azt a személyes jelenlétet
hogy ugyanaz az ember vagyok az előadás előtt, mint közben és utána

és sokan kérdzeték tőlem
miért akarom én ezt
és egyáltalán lehetséges-e
és azt gondolom ha képes vagyok ezt megtalálni
ezt a jelenlétet
akkor utána azzá tudok válni akivé és amivé csak szeretnék
őszíntén
és akkor szabadságomban áll majd bármit megtennem a színpadon
mármint mint előadó és alkotó is
és nem kell félnem, hogy számukra ez tömény lesz vagy hatásvadász
és attól sem kell félnem
hogy nincs mit mondanom
hogyha az egyszerűséget bolondítod meg
és jutsz el a káoszig
akkor senkinek sem lesz érthetetlen a káosz
és nehezen befogadható
ezért tartottam érdekesnek a zenei alapúságot
bár nem tudom milyen mélyen alap most ez nektek
de egy zenei energiából dolgozni
hogy pusztán csak tanulmányozni a zenét
alkotói szemmel
megnézni a másik alkotó hogyan dolgozik
és aztán megnézni azt én hogyan tudom az én munkámban használni

én már foglalkoztam olyasmivel hogy milyen lehet filmes "eszközökkel" színházat csinálni
de ez akkor csak pusztán formai érdeklődés volt
hogy pl. bergman filmes megoldásait hogyan tudom én az élő perfromancomban használni
akár a zoom in-t vagy zoom-out-ot...etc
de most a zenéről való gondolkodásom nem a formára irányul hanem az a bizonyos megfoghatatlan egyszerűség, az az energia
és próbálok energiából alkotni
most tudom ez az energia szó olyan közhelyes
és annyi mindent jelent
de nem találok jobbat

amúgy lehet teljesen nem is érdekes amiket írok
mert neked mást jelent a zenei alap és mást nekem

ezt nem tudom miért írtam most le
süti beállítások módosítása